HELMOND - Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen van hun privégegevens of bezittingen te beroven. Tijdens de coronacrisis zagen we bijvoorbeeld oplichters die zich voordoen als verpleger en u zogenaamd komen prikken. Of een bankmedewerker die even bij u langskomt, omdat u niet naar de bank kunt komen. Iedereen kan slachtoffer worden van dergelijke trucs, ook ouderen. Deze week staat in het teken van Babbeltrucs.

Oplichters komen vaak betrouwbaar over

Ze bellen bij je aan, spreken je op straat aan of bellen je op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden op die manier elk jaar vele mensen van hun bezittingen beroofd.Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en je vervolgens van je pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening.

Waar moet je op letten?

  • Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder om de deur op een kier te kunnen zetten;
  • Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als je binnen iets gaat halen;
  • Pin nooit zomaar aan de deur als je niet zelf iets hebt besteld waarvan je weet dat je het moet afrekenen;
  • Geef je pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand je op die manier aanbiedt om te helpen bij het pinnen. Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met je pincode.

Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen

bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen je te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of je gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot je computer. Banken vragen dit nooit.

Waar moet je op letten?

  • Vertrouw je het niet helemaal? Bel de organisatie die het betreft zelf om het te controleren. Zoek zelf het telefoonnummer op.
  • Banken vragen nooit via de telefoon of SMS om je gegevens, pin- of beveiligingscode of om overboekingen te doen.
  • Ook vragen banken je niet om directe toegang tot je computer te krijgen.

Ben je toch slachtoffer geworden?

  • Meld het direct bij je bank en laat je pas blokkeren;
  • Doe altijd aangifte bij de politie;
  • Is de oplichter nog in de buurt? Bel direct 112.

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis emotionele ondersteuning of praktische hulp.

Kijk voor meer informatie op de website van Slachtofferhulp Nederland.