ZEELAND/NOORD-BRABANT - In 2023 zette de politie in Zeeland en Noord-Brabant de 'Ogen op de weg'-handhavingsactie voort om de verkeersveiligheid te verbeteren en gedragsverandering te stimuleren. Het is geen verrassing dat afgeleid rijden gevaarlijk is en tot veel verkeersongelukken leidt. Het gebruik van smartphones en andere apparatuur achter het stuur is bij veel weggebruikers een ongewenste gewoonte, en dat moet veranderen.


"Het goed bereiken van verkeersdeelnemers in het verkeer is belangrijk. Hiermee kunnen we positief inspelen op gedrag in het verkeer. Ik ben blij met de resultaten van het project Ogen op de weg. Politiecontroles op afleiding op de weg zijn nuttig en noodzakelijk. Ook in 2024 gaan we in samenwerking met partners door op de ingeslagen weg. Verkeersdeelnemers moeten voortdurend geattendeerd worden op verkeersveiligheid. Kruip alleen zonder smartphone of andere apparatuur achter het stuur!", aldus Harry van der Maas, gedeputeerde verkeersveiligheid Provincie Zeeland en voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland.

De 'Ogen op de weg'-handhavingsactie combineert de inzet van een MONOcam en politieteams in een touringcar om afleiding in het verkeer aan te pakken. Het doel is het aantal verkeersongevallen door afleiding te verminderen en de wegen veiliger te maken. De gezamenlijke inspanning verspreidt zich over 16 dagen in het jaar, uitgevoerd door de politie van Oost-Brabant en Zeeland-West-Brabant, ondersteund door de Provincies Zeeland en Noord-Brabant. Deze actie wordt per actiedag uitgevoerd door gemiddeld 26 politieagenten, 12 volgvoertuigen en een touringcar.

Tijdens deze handhavingsactie zijn veel overtredingen geconstateerd, met het gebruik van mobiele devices - zoals de (smart)phone - achter het stuur als veruit de meest voorkomende overtreding. Van de 2156 staandehoudingen betrof meer dan 75% het vasthouden van een mobiele telefoon. Ook werden diverse andere overtredingen waargenomen, zoals het niet dragen van een autogordel, te hard rijden en het negeren van wegmarkering en matrixborden. Door een gesprek aan te gaan met de overtreder creëren de agenten bewustwording van de gevaren. Het gesprek leidt tot het besef dat het niet alleen voor de bestuurder levensgevaarlijk is, maar ook voor medeweggebruikers. Dit contactmoment is daarmee effectiever dan een bekeuring die vaak pas na een aantal weken op de deurmat valt.

“Ruim negentig procent van de verkeersongevallen is een gevolg van menselijk gedrag”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. “Zoals afleiding, omdat mensen achter het stuur bijvoorbeeld op hun telefoon kijken. Met de actie Ogen op de Weg wordt op dit gedrag gehandhaafd door de politie. Niet door een bekeuring uit te schrijven die pas een paar weken later op de mat ploft, maar door automobilisten direct met hun gedrag te confronteren. Zo vergroten we de bewustwording en dat is essentieel om de verkeersveiligheid in Brabant te verbeteren”, aldus Stijn Smeulders, gedeputeerde Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit provincie Noord-Brabant.

De handhavingsactie is een combinatie van de inzet van de touringcar en de MONOcam. De inzet van de MONOcam heeft in totaal 9497 bekeuringen opgeleverd. De MONOcam is een mobiele camera gemonteerd op een driepoot, geschikt voor zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De bijbehorende software stelt de camera in staat om bestuurders te 'herkennen' die een apparaat in de hand hebben. De focus ligt specifiek op het vasthouden; er is geen noodzaak om aan te tonen dat de bestuurder daadwerkelijk belt, appt, een navigatiesysteem bedient, of een muziek-afspeellijst doorscrolt.

Het aanzienlijke aantal staandehoudingen en bekeuringen bevestigt de noodzaak om deze actie voort te zetten in 2024.